مطلب مطلب .

مطلب

قالب تونل

در مورد یک قالب تونل عمیق ، مشکل را فقط می توان با یک مرز ، هندسه تونل توصیف کرد علاوه بر این ، تأثیر تنش درجا با عمق در تونل کم عمق شدیدتر و حیاتی است تا در مورد تونل عمیق تر. در حالت دوم ، تفاوت تنش درجا بین تاج تونل و معکوس در مقایسه با مقدار مطلق تنش درجا در این عمق ناچیز است. برای درک تفاوت اصلی بین تونل کم عمق و عمیق ، می توان از یک مثال مشخص از یک بزرگراه با تونل های متعدد که از زمین کوهستانی عبور می کنند ، استفاده کرد. در چنین حالتی که تونل کوهی را سوراخ می کند ، ارتفاع بار اضافی می تواند دهها متر (120 ، 150 متر و غیره) یا حتی صدها متر باشد و حتی از 1000 متر نیز فراتر رود. بعداً یک مطالعه موردی واقعی برای یک تونل بسیار عمیق در ونزوئلا ارائه می شود.

اولین کسی که تونل کم عمق را از عمیق متمایز کرد ، همچنین منطقه میانی بین تونل های عمیق و کم عمق را پوشش داد ، بری بود . به منظور انجام این کار ، او نسبت بی اندازه عمق (از مرکز تونل - di) به شعاع (ri) یک تونل را معرفی کرد. برای نسبت (di/ri) برابر یا بزرگتر از 25 - به عنوان مثال ، یک تونل با شعاع 5 و 120 متر ارتفاع بار اضافی - مورد تونل عمیق شرح داده شده است ، در حالی که تونل کم عمق با نسبت (di/ri) کوچکتر یا برابر 7 - به عنوان مثال ، یک تونل با شعاع 5 و 25 متر اضافه بار. برای مقادیر متوسط ​​نسبت ، بنابراین بین 7 و 25 ، یک منطقه گذار تعریف شده است. توزیع تنش در اطراف یک حفره زیرزمینی عمیق یا کم عمق عامل کلیدی در طراحی یک تونل است.

خطوط جریان میدان تنش در یک توده سنگی به شیوه ای مشابه خطوط جریان در جریان رودخانه که توسط اسکلت پل منحرف شده و سرعت آنها افزایش می یابد ، تغییر می کند. باز شدن یک حفره (تونل) و در اطراف آن هدایت می شوند تا منطقه ای از تنش افزایش یافته در اطراف دیوارهای حفاری ایجاد شود. هدایت جریان تنش ها در اطراف حفره ، اثر قوس را معرفی می کند ( شکل 2 ).


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۳۵:۱۸ توسط:محمد موضوع: نظرات (0)